Praha venkov – Východ – I když některé věci nejsou součástí povinné výbavy, mohou vám v zimních měsících výrazně pomoci.
Řada řidičů doplácí každý rok v zimním období na to, že nejsou dostatečně vybaveni. I zdánlivé maličkosti, které mohou řidiči potřebovat a které nejsou součástí povinné výbavy vozidla, se mohou stát v nepředvídaných situacích vděčným pomocníkem. Dobrá příprava vozidla také snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje jeho životnost. Řidič se v takovém vozidle navíc cítí při jízdě jistěji. Co je tedy v tomto období pro řidiče i vozidlo nejdůležitější?
- montáž zimních pneumatik
- přeměření účinnosti brzd
- kontrola chladící soustavy
- dolití nemrznoucí směsi
- kontrola autobaterie a oleje
- výměna starších žhavicích svíček u dieselových motorů
- kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek.
Co by ve vozidle nemělo v zimě chybět
- tažné lano,
- startovací kabely,
- sněhové řetězy,
- pracovní rukavice,
- utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken,
- stěrka a škrabka na skla,
- smetáček na ometání sněhu,
- přenosná svítilna
- zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
- láhev s nemrznoucí chladicí kapalinou pro její případné doplnění
- pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí
Abyste v zimě bez problémů vyjeli
- Gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
- Rozmrazovač skel a zámků mějte samozřejmě mimo vozidlo!
- Myjeme-li auto v myčce, měli bychom přelepit zámky, aby do nich nenatekla voda, která může namrznout.
- Zámek otevřeme pomocí rozmrazovače zámků, v nouzi třeba i postupným zasunováním klíčku ohřátého sirkou či zapalovačem.
- Ramínka stěračů před zaparkováním podkládáme nebo vyjmeme, aby nepřimrzla ke sklu.
- Skla nikdy nerozmrazujeme horkou vodou, mohla by prasknout.
- Po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna.
- Motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě.
Pozor na správné parkování
- neparkujeme na kraji silnice, kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen
- v hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme muset vůz vysekávat
- těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy
- při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů – proto v zimně zásadně při parkování nezatahujete ruční brzdu
NEZAPOMEŇTE!
Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.
Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.
Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.
Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!
por. Mgr. Eva Hašlová
tisková mluvčí PČR Praha venkov – Východ
7.12. 2018